Tuesday, June 03, 2008

Bumi dipijak milik bersama….


Populasi


Populasi 26,640,000

Semenanjung Malaysia 21,200,000

Sabah dan Sarawak 5,440,000




Agama

Islam 60.4%

Buddhism 19.2%

Christianity 9.1%

Hindu 6.3%

Confucianism/Taoism/other traditional Chinese religion 2.6%

Others 2.4%




Bangsa

Melayu 50.4% (CIA factbook)
65%
(Bumiputera)
Bumiputera bukan Melayu 14.6%

China 26%
35%
(Bukan Bumiputera)
India 8%

Lain-lain 1%

Sumber: Banci Jabatan Perangkaan 2006(34% dibawah umur 15 tahun)


Secara amnya rakyat malaysia cukup sensitif tentang nombor. Bila bawak kereta, mesti nak laju, 180 km/j? Harga barang naik, beras berapa sekilo? Semuanya adalah nombor-nombor yang memberi beribu erti.

Kerajaan yang bijaksana telah berjaya memerintah negara ini dengan baik kepada rakyatnya. Kepentingan agama dan bangsa tidak pernah diabaikan. Namun begitu akhir-akhir ini kecelaruan politik telah mengubah kerajaan yang memelihara rakyat kepada kerajaan ikut telunjuk pembangkang.

Kalau dulu, kita memberikan sedikit demi sedikit hak orang melayu kepada rakyat malaysia. Kini, dengan rakusnya hak orang melayu diberikan kepada bukan melayu. Kiranya kita orang melayu ini adalah bangsa yang pemurah. Dulu sewaktu zaman sekolah, saya diingatkan oleh guru Bahasa Melayu bahawa Bahasa Malaysia adalah bahasa yang tidak ada sejarah. Oleh itu kita menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi. Kini kita tukar la balik Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia, kononnya tidak mahu dilihat terlalu ‘racist’.

Liahtlah statistik diatas, Melayu masih lagi majoriti rakyat Malaysia. Tak tahulah saya ilmu mana kata kalau lebih dari 50% peratus dinafikan haknya. Melayu lah tuan Malaysia. Tetapi kita bagi la jugak 45% biasiswa JPA kepada bukan bumiputera. Kalau pak-pak menteri tu tak pandai statistik, meh saya nak tolong ajar. Rasanya saya layak untuk ajar mereka dengan kelulusan yang ada. Tak tahulah jika kadar pertumbuhan penduduk pada 2.4% setahun boleh mengubah peratusan bukan bumiputera dari 35% kepada 45% dalam tempoh dua tahun.

Alhamdulillah lah kita duduk di malaysia, melayu bergolak untuk satu negara yang kecil. Kalau kita ini adalah bangsa melayu yang duduk kat negara india atau cina, nescaya kalau kita komplen kita tidak akan dilayan. Cuba kita cari kat China, ada tak bangsa melayu yang jadi warganegara dapat ‘portion’ biasiswa macam kat sini? Sebab negara dia yang besar tu lagi la teruk bergolak kuasa politik. Sebab tu yang duduk negara ni mintak macam-macam. Kalau mintak kat negara asal dah tentu diorang tak dapat yang mereka dapat hari ini.

Kaum melayu masih ada raja, dan politik untuk terus berkuasa. Kuatkan politik, pulihkan ekonomi, bijakkan para menteri yang memerintah, pilihlah Perdana Menteri yang Baik (obviously not the current one).

Wassalam.

No comments: